De Austin Healey 100 die Johan Oosterlaar bezit straalt tijdloos uit en kan zonder moeite de vergelijking doorstaan met andere Austin Healey 100.Toen kwaliteit en duurzaamheid belangrijker waren en de snelheid er echt op aan kwam van de Austin Healey 100. Er zijn nog families met een culturele achtergrond die zorgvuldig omgaan en zelf grote verzamelen van Austin Healey hebben. Ons erfgoed de mooie Austin Healey 100. Ik ben dan zo blij dat die mooie Austin Healey 100 weer in de oorspronkelijke staat kunnen worden terug gebracht. Soms zijn de Austin Healey 100 zo ver heen, dat de Chassis balken zeer slecht zijn dat veel tijd in beslag neemd en zo dat meer waarde weer toe neemd. Je moet er achter kunnen staan, heeft het zin ten opzichte van de eigenlijke waarde. “Het komt echter ook voor dat mensen zelf inschatten dat een Austin Healey 100 niet meer te restauraren is, terwijl het een mooi exemplaar betreft dat nog wel degelijk te herstellen is. De emotionele waarde is dan net zo belangrijk als de waarde in geld. “Veel mensen zetten alles op alles om de Austin Healey 100 weer in top cnditie , maar dat kan maar bij alle soorten Austin Healey 100. Ik krijg mijn klanten bijna uitsluitend via mond-tot-mondreclame, want een tevreden klant is de beste aanbeveling.” “Ik kan van tevoren nooit een exacte prijsopgave maken, want ik weet niet wat ik allemaal onderweg tegenkom. Vaak blijkt het achteraf toch redelijk te kloppen. Ik ben nu bezig met het verwijderen van het Lak van dit Austin Healey uit 1955 en dat gaat centimeter voor centimeter. Het restaureren van Austin Healey 100 in de authentieke staat is een heel arbeidsintensief proces. De mensen die naar mij toekomen weten dat en hebben dat er ook voor over. Ik maak veel foto’s van restauraties zodat de klanten het hele proces nog eens kunnen bekijken. Johan A.J.Oosterlaar Austin Healey100 en nog eens Austin Healey 100. Healey,Austin ,100,van Healey ,100, BN1,Austin Healey,100,BN1,BN2, Austin, Healey, 100, BN1, BN2, Austin Healey,Versnellinsbak van Austin Healey 100,4 cilinder Motor van Austin Healey 100,Schuifremmen van de Austin Healey 100,Remleiding van de Austin Healey 100,Spaakwielen Austin Healey 100,Carburateurs van de Austin Healey 100, Austin Healey 100 BN1 /1955 - Austin Healey 100/4 bij Oosterlaarrestauraties van Austin Healey 100/4 BN1 AUSTIN HEALEY BN1

Austin Healey 100 BN1 /1955 - Austin Healey 100/4 bij Oosterlaarrestauraties van Austin Healey 100/4 BN1

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Austin Healey 100 BN1 /1955

Nieuw Project Austin Healey 100-4 BN1

De snelste productie wagen ter wereld….
Donald Healey wilde net als bij zijn eerdere Healey’s competitie successen behalen. In maart van 1953 werd meegedaan aan de Lyon-Charbonnieres Rally en vervolgens aan de Mille Miglia. Hoewel deze niet de gehoopte successen brachten, kwamen wel de nodige technische defecten aan het licht en werden verbeteringen doorgevoerd. In mei van 1953 werd deelgenomen aan de 24 uur race van Le Mans. Onze landgenoot Maurice Gatsonides zag kans om samen met Johnny Lockett de Austin Healey 100 naar een tweede plaats in zijn klasse te sturen.  Dit was tevens goed voor een 12e plaats in het algemeen klassement met een gemiddelde snelheid van 145 km/uur. Om de aandacht van de pers in de VS te krijgen werd een recordpoging gedaan op de zoutvlakten bij Bonneville in Utah. Met een opgevoerde versie werd een internationaal record gevestigd bij een snelheid van 230 km/uur. Met dit succes werd de Austin Healey uitgeroepen tot snelste productiewagen ter wereld met een cilinder inhoud van minder dan 3 liter.
Castrol en andere merken maakte reclame met de successen van de AH 100 
Bewondering voor de Austin Healey 100M op de Nederlandse Luchtvaartschool op Schiphol in 1955. Deze door importeur Stokvis geleverde AH 100 is nog altijd in het bezit van een AHOCN clublid
 
Austin Healey 100S en 100M
In 1954 ontstond behoefte aan een speciale competitieversie van de Austin Healey 100. De BN1 had goed gepresteerd in lange afstand races maar was eigenlijk niet gebouwd voor de wedstrijdsport. Aangezien er in die tijd bijna geen races waren voor serie productiewagens, moest de Austin Healey het opnemen tegen zeer gespecialiseerde en duur geconstrueerde merken als Ferrari, Maserati, Lancia, Aston Martin en Jaguar. Met die gedachten verscheen in 1955 de 100M om tegemoet te komen aan de wens voor meer vermogen. De modificaties aan de motor waren dezelfde als de Healeys op LeMans van 1953: 2 SU carburateurs van het type HD6 met 1 3/4 inch, verbonden met grotere manifolds in combinatie met een nokkenas.
Met deze gedachte in het achterhoofd werd de 100S gebouwd, een krachtiger en lichtere versie van de BN2. Deze wagen was niet alleen bestemd voor fabrieksteams maar ook voor liefhebbers van zogenaamde clubraces. Er werden er in totaal 50 gebouwd op Warwick. Tegelijkertijd werd besloten om een opvoerset op de markt te brengen voor degenen die de prestaties van hun BN1 of BN2 wilden verbeteren. De opvoerset kon vanaf de fabriek worden besteld onder de naam 100M. Er werden in totaal 640 stuks gebouwd. De opvoerset kon bovendien als los pakket worden besteld voor eigenaars die hun BN1 of BN2 wilden ombouwen. Het is niet bekend hoeveel van deze pakketten werden gemaakt.Goedkope manier om tegaan racen in 1961 ….de Healey 100 werd veel gebruikt in clubraces op oude vliegvelden en dergelijke parcours. Vanaf de zestiger jaren raakte het model steeds minder in trek. De klassieke lijnen werden als ouderwets gezien. Nog later in de 70er jaren waren de vroege Austin Healey’s aan de straatstenen niet kwijt te raken. Ze werden ‘throw away cars” genoemd en werden bereden door studenten en mensen die onvoldoende geld hadden voor onderhoud. Door de gemengde reputatie op het gebied van elektrische gedeelte ontving de fabrikant Lucas de bijnaam: Prince of Darkness”.
 

Klein en hecht team van ingenieurs.
Voor het technische ontwerp waren Geoffrey Healey, Roger Menadue en Barry Bilbie verantwoordelijk.  Ze hadden een sterke onderlinge band en grote wisselwerking. “We deden alles samen en het was net een grote familie”. Roger Menadue trad al eind 1945 toe tot de Donald Healey Motor Company. Hij had als monteur en testrijder ervaring opgedaan bij Jaguar en Triumph en was hoofd van de experimentele afdeling. Barrie Bilbie was verantwoordelijk voor het chassis en de opbouw van de mechanische componenten. De basis van de Healey 100 was door DMH en GCH vastgelegd. Om geen ruchtbaarheid te geven aan het plan om een Austin motor te gebruiken werd vooral thuis en in de avonduren gewerkt. Healey gebruikte op dat moment nog altijd de 2.4 liter motoren van Riley voor zijn modellen.
Van Warwick naar Longbridge
In de overeenkomst tussen Donald Healey en Austin werd vastgelegd dat Healey de volledige controle zou behouden over het ontwerp. “ Lord did not want his boys to bugger up the design”. Verder zou Healey de eerste 25 pre-productie modellen in Warwick bouwen en de wedstrijdauto’s blijven ontwikkelen. Het prototype van de 100 werd nog op kleine punten aangepast voordat de serieproductie begon in mei 1953. Zo werd de hoogte van de koplampen nog gewijzigd in verband met gewijzigde veiligheids- voorschriften. Roger Menadue hield zich vooral bezig met het opstarten van de productielijn in Longbridge.
 

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu