De Austin Healey 100 die Johan Oosterlaar bezit straalt tijdloos uit en kan zonder moeite de vergelijking doorstaan met andere Austin Healey 100.Toen kwaliteit en duurzaamheid belangrijker waren en de snelheid er echt op aan kwam van de Austin Healey 100. Er zijn nog families met een culturele achtergrond die zorgvuldig omgaan en zelf grote verzamelen van Austin Healey hebben. Ons erfgoed de mooie Austin Healey 100. Ik ben dan zo blij dat die mooie Austin Healey 100 weer in de oorspronkelijke staat kunnen worden terug gebracht. Soms zijn de Austin Healey 100 zo ver heen, dat de Chassis balken zeer slecht zijn dat veel tijd in beslag neemd en zo dat meer waarde weer toe neemd. Je moet er achter kunnen staan, heeft het zin ten opzichte van de eigenlijke waarde. “Het komt echter ook voor dat mensen zelf inschatten dat een Austin Healey 100 niet meer te restauraren is, terwijl het een mooi exemplaar betreft dat nog wel degelijk te herstellen is. De emotionele waarde is dan net zo belangrijk als de waarde in geld. “Veel mensen zetten alles op alles om de Austin Healey 100 weer in top cnditie , maar dat kan maar bij alle soorten Austin Healey 100. Ik krijg mijn klanten bijna uitsluitend via mond-tot-mondreclame, want een tevreden klant is de beste aanbeveling.” “Ik kan van tevoren nooit een exacte prijsopgave maken, want ik weet niet wat ik allemaal onderweg tegenkom. Vaak blijkt het achteraf toch redelijk te kloppen. Ik ben nu bezig met het verwijderen van het Lak van dit Austin Healey uit 1955 en dat gaat centimeter voor centimeter. Het restaureren van Austin Healey 100 in de authentieke staat is een heel arbeidsintensief proces. De mensen die naar mij toekomen weten dat en hebben dat er ook voor over. Ik maak veel foto’s van restauraties zodat de klanten het hele proces nog eens kunnen bekijken. Johan A.J.Oosterlaar Austin Healey100 en nog eens Austin Healey 100. Healey,Austin ,100,van Healey ,100, BN1,Austin Healey,100,BN1,BN2, Austin, Healey, 100, BN1, BN2, Austin Healey,Versnellinsbak van Austin Healey 100,4 cilinder Motor van Austin Healey 100,Schuifremmen van de Austin Healey 100,Remleiding van de Austin Healey 100,Spaakwielen Austin Healey 100,Carburateurs van de Austin Healey 100, Austin Healey 100 /4 BN1 /1955 - Austin Healey 100/4 bij Oosterlaarrestauraties van Austin Healey 100/4 BN1 AUSTIN HEALEY BN1

Austin Healey 100 /4 BN1 /1955 - Austin Healey 100/4 bij Oosterlaarrestauraties van Austin Healey 100/4 BN1

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Austin Healey 100 /4 BN1 /1955

Nieuw Project Austin Healey 100-4 BN1
 

AUSTIN HEALEY BN1
Johan Oosterlaar van Oosterlaarrestauraties.nl is op het moment bezig met een fantastisch project. Een volledige restauratie van een Austin Healey BN1 uit 1955.
GESCHIEDENIS VAN DE BN1.
De eerste 100s (serie “BN1”) waren uitgerust met dezelfde undersquare 87,3 mm (3,4 in) boring en 111,1 mm (4,4 in) slag 90 pk (67 kW) 2660 cc I4-motoren en handgeschakelde transmissie als de standaardproductie A90, maar de transmissie werd gewijzigd met drie snelheden met overdrive op de tweede en hoogste versnelling.
Girling 11 in (279,4 mm) trommelremmen werden rondom gemonteerd. De ophanging maakte gebruik van gemodificeerde Austin A90-componenten om zo kosteneffectief mogelijk te zijn, de besturing gebeurde door Austin’s worm- en peg-systeem. Voorwielophanging was onafhankelijk, dubbele wishbone met schroefveren en aan de achterzijde een starre as met semi-elliptische bladveren.
Een door het tijdschrift Motor1 in 1953 geteste BN1 had een topsnelheid van 106 mph (171 km / h) en kon in 11,2 seconden accelereren van 0-60 mph (97 km / h). Een brandstofverbruik van 22,5 mijl per Engelse gallon (12,6 L / 100 km; 18,7 mpg-US) werd geregistreerd. De testauto kost £ 1063 inclusief belastingen.
Een totaal van 10030 BN1’s werden gebouwd vanaf mei 1953 tot vervangen door het BN2-model in augustus 1955. Een 1971 BN1 (chassis # 446766 * 4) is permanent te zien in de tentoonstelling Bonneville Salt Flats in het Simeone Foundation Automotive Museum in Philadelphia, PA, VS.


Austin Healey 100/M BN1 ‘Le Mans’, jaar 1955. Dit is een van de 640 origineel fabriek geleverde Austin Healey 100/M-auto’s! Chassisnummer: BN1-L/22253X, motornummer: 1B/22253X-M, chassisnummer: 705X. ‘Matching numbers’, een Heritage-document is aanwezig om dit te bevestigen. Kleur Carmine rood gecombineerd met een zwartleren interieur afgewerkt met rode biezen. Deze zeldzame en zeer begeerlijke Austin Healey 100/M werd nieuw geleverd in de USA. De originele Amerikaanse titel is aanwezig. Deze prachtige Austin Healey is word volledig en ‘body-off’ gerestaureerd in de komende periode maart 2021. De auto verkeert in de  originele staat. De carrosserie vertoont een uitzonderlijk perfecte passing van de plaatdelen,  en de onderkant toont als nieuw! Een fotoreportage van de restauratie comt er bij. De BN1 uit 1955 is uitgerust met een vierversnellingsbak met overdrive. De auto is uitgerust met 100/M delen zoals de ‘cold-air box’ met grotere carburateurs, een speciale cilinderkop, een speciale nokkenas en de af-fabriek gemonteerde motorkap met louvres en de leren bevestigingsriem.

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu